Scorepræmie
På Frederiksborg Statsskole har man en skik, der iflg. rektor Kuhlmann går tilbage til Gorm den Gamles tid (Gorm den Gamle regerede i Jelling i det sydlige Jylland i midten af 900-tallet, og han regnes traditionelt for den første danske konge). Skolen udlover nemlig en kasse øl til de ældre elever, der scorer en “sut”, som nye elever i 1. g kaldes. “Sutten” får en kasse rød sodavand ved præmieoverrækkelsen i hele skolens påsyn.
Det er bemærkelsesværdigt, at denne ydmygende behandling af de nye elever sponsoreres af skolens ledelse. Rektor forklarer, at de nye elever kan enten vælge at klæde sig i rødt, som betyder optaget, i gult, der betyder måske-optaget og grønt, som signalerer, man er åben.Det drejer sig kun om et kram – men hvad laver legofigurerne på “billetten” til fredag d. 28. august egentlig?
Historien melder intet om, hvorvidt det kun er kvindelige “sutter”, der kan være score-objekter. Men mon der ikke er noget at komme efter for de konservative aktivister, der foreslår burkaforbud i jagten på kvindeundertrykkende påklædning og opgøret med middelalderlige traditioner? Vejene til integration i det danske demokrati er åbenbart uransagelige.
I Pino skal ingen føle sig som en nitte
Nøjagtig samtidig læser man i online-udgaven af den spanske avis “HOY” om en skik, der kaldes “Enramá”. På San Bartolomeus’ dag d. 24. august får alle unge i Hurdes-byen Pinofranqueado ved lodtrækning tildelt en “kæreste” for tre dage. Søndag aften skal de unge mænd gå til deres “kæresters” hjem og lære familien at kende. Den unge pige giver ham en lille buket af vilde blomster, som han skal bære alle tre dage. Senere på aftenen samles alle par på pladsen foran kirken og danner en bro, hvorunder parrene danser igennem til lyden af folkemusik.
Artiklen i HOY slutter med, at det ofte er hændt, at unge, som blev enramá-par, kom til at holde sammen for resten af livet.
Påklædningens signaler
I samme spanske region, Extremadura, ligger byen Montehermoso, hvor man har en tradition, der ligesom Frederiksborg Statsskole markerer forskellen på (kvindernes) civilstand: der er fire slags hovedtøj. Her på fotoet af mine Montehermoso-souvenirs, ses hatten for ugifte til venstre, den for gifte i midten og den sorte sørgehat til højre.
Herunder maleren Caldera Rebolledos skildring af en torvedag i Plasencia, hvor kvinder fra Montehermoso er lette at genkende på deres hovedtøj.
Demokratiets vuggegaver
Omend de nævnte Extremadura-traditioner næppe kan føres tilbage til 900-tallet, mener jeg dog, de er mere bevaringsværdige end Frederiksborg Statsskoles modtagelse af nye elever.
Se også: